Opleidingsspecifiek taalbeleid onder de paraplu van taalbeleid vanuit een meertalig perspectief
Liza Graumans, Rijn IJssel en Wilma van der Westen
Studiedag 8 maart
Deelsessie 3 - Opleidingsspecifiek taalbeleid onder de paraplu van taalbeleid vanuit een meertalig perspectief
Liza Graumans, Rijn IJssel en Wilma van der Westen
Bij Rijn IJssel wordt overkoepelend taalbeleid ontwikkeld vanuit een meertalig perspectief. Vanaf de vaststelling daarvan is elke opleiding – én dienst – aan zet voor hun eigen taalbeleid. Om opleidingen hiervoor een handvat te bieden is bij twee opleidingen Veiligheid (mbo-2 en mbo-3) een werkbaar model ontwikkeld voor de vormgeving en implementatie van opleidingsspecifiek taalbeleid. Andere opleidingen kunnen hiermee hun taalbeleid vormen. Omdat Rijn IJssel geen papieren taalbeleid voorstaan, maar daadwerkelijk en duurzaam veranderd onderwijs, steken ze zo praktisch mogelijk in: taalontwikkeling start immers in de lessen zelf. Toch is er enorm gezocht naar een manier, én vorm, om de docenten anders te laten lesgeven. Studenten zijn erbij betrokken en hadden hun inbreng. Tussentijds is gemeten wat zij aan verandering in de lessen merken, hoe zij dat ervaren en wat dat hen oplevert. Behalve de docenten, zijn ook de studenten zich bewust van het belang van taalvaardigheidsontwikkeling tijdens hun beroepsopleiding. Het format, de weg erheen en de resultaten presenteren Liza en Wilma graag!