Taalachterstand of taaltalent?
Workshop Frederike Groothoff, LangWhich
Soms is het lastig om je niet af te laten leiden door een accent of om de inhoud van een werkstuk te beoordelen zonder op de spelfouten te letten. In deze workshop daagt Frederike Groothoff je uit om meertalige studenten te zien als taaltalenten. Frederike behandelt eerst theorieën en onderzoeken die laten zien wat het erkennen en functioneel inzetten van meertaligheid doet met het zelfvertrouwen, de identiteitsontwikkeling en het cognitieve vermogen van meertalige studenten. Ze geeft veel praktische voorbeelden van hoe je daar als docent in het mbo in je Nederlandse taalles, je mentorschap en in je school in het algemeen mee om kunt gaan. In de workshop is ruimte om zelf aan de slag te gaan om met elkaar passende werkvormen te bedenken.
Download hier de powerpoint.
Frederike Groothoff stond jaren voor de klas in het nieuwkomersonderwijs en is in 2020 gepromoveerd op een onderzoek naar de taalontwikkeling van jonge nieuwkomers. Tegenwoordig is ze werkzaam aan verschillende hogescholen en aan de Universiteit Utrecht