Auteur:

De Redactie

1 dec. 2016 - 12:05:20 Datum: 1 december 2016

Formatief evalueren: praktijkvoorbeelden

Op 11 en 13 oktober 2016 hebben SLO, de VO-raad en Plexs twee startbijeenkomsten 'Toetsen om te leren, formatief evalueren bij jou op school' georganiseerd waarbij twee keer ruim 70 docenten, team- en schoolleiders aanwezig waren en enkelen van hen hun schoolpraktijken deelden.

Formatief evalueren

Hier vindt u het verslag van de startbijeenkomsten, inclusief de links naar de presentaties en andere materialen. In januari 2017 komt hier waarschijnlijk een vervolg op. Voor praktische voorbeelden bij het vak Nederlands, zie: http://nederlands.slo.nl/themas/formatief-evalueren/schrijven-vo

Lesvoorbeelden Nederlands en algemene vaardigheden

In de pilot formatief evalueren bij Nederlands ontwikkelen docenten met SLO eigen leerlijnen en daarbinnen materiaal om zicht te krijgen op het leerproces tijdens het leren.

Voorbeelden van het materiaal:

  • Één van de lessenseries Schrijven van een zakelijke brief/e-mail voor 2 vmbo-t;
  • 19 korte technieken die in te zetten zijn aan het begin, midden en/of einde van de les om zicht te krijgen op wat leerlingen willen leren of hebben geleerd;
  • De vaardighedenrubriek waarin het stellen van leerdoelen, het geven van feedback, samenwerken etc. is uitgewerkt.

Examen Nederlands

Onlangs is er een rondetafelgesprek geweest met de commissie Onderwijs van de Tweede Kamer. Docenten, wetenschappers, leerlingen, LAKS, SLO, Cito en CvTE gingen in gesprek over het examen.

Van te voren dienden zij een kort position paper in: wat willen we met het examen, hoe kan het anders etc. Die vindt u hier: https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2016A03835