Studiedag 22 mei 2015

Toegevoegde waarde van digitale media

Hoe verandert de manier waarop we leren door alle technologische ontwikkelingen? En hoe kunnen mbo's inspelen op deze ontwikkelingen?

Welke vormen van begeleid, zelfstandig en impliciet leren kunnen het best via ICT en digitale leermiddelen worden georganiseerd?

De Mbo Taalacademie neemt u mee op een zoektocht naar de toegevoegde waarde van digitale tools voor de les Nederlands in het mbo. In lezingen en workshops ontdekt u hoe u ICT kunt inzetten om lesstof anders te presenteren, extra oefening te bieden, studenten feedback te geven, uw studenten te activeren en meer te differentiëren.

U gaat niet alleen praktisch aan de slag met diverse digitale tools, we besteden ook aandacht aan de meerwaarde hiervan voor de Nederlandse les.

Praktisch en didactisch

De deelnemers maken kennis met verschillende ICT toepassingen (tools) en zoeken het  antwoord op de volgende vragen: Wanneer kan je een tool  het beste inzetten? Sluit de tool voldoende aan op de methode? Voor welke lesgroepen en lessen is deze tool goed bruikbaar? Wat is de toegevoegde waarde van een tool voor de les Nederlands in het mbo? 

Programma

Download: Programma studiedag 22 mei

9.30 uur
Inloop en inlogtijd (apps installeren op smartphones en tablets)

10.00 uur
Opening door Tiba Bolle, ITTA, Universiteit van Amsterdam

10.05 - 10.15 uur 
Presentatie Eerste kennismaking met de digitale mogelijkheden, Arnoud Kuijpers, Rutger Cornelissen, ICT onderwijsvernieuwers, Digi-taal

10.15 - 11.00 uur 
Lezing Bevorderen van de kwaliteit van leren, met behulp van ICT, Robert-Jan Simons, Emeritus hoogleraar Universiteit Utrecht

11.15 - 12.30 uur
Eerste ronde workshops. Keuze uit:

  1. Digitale presentatie van de lesstof. Maak een instructiefilmpje, Arnoud Kuijpers (Digi-taal)

  2. Interactief beeldmateriaal. Verwerkingsopdrachten opnemen in bestaande video’s, Rutger Cornelissen (Digi-taal)

  3. Activerende ICT werkvormen. Ontwikkel een digitale quiz, Willem Karssenberg (Kennisnet)

  4. Interactief presenteren. Bereik meer met een nearpodpresentatie, Giel Hanraets (APS)

  5. Peer-learning met ICT. Leerling-feedback digitaal organiseren, Frans Droog (United4Education)

12.30 - 13.15 
Lunch

13.15 - 13.30 
Eerste presentatie van de opbrengsten van de dag.

13.30 - 14.00
Lezing Een (toekomst)reis door ons leren en ICT, Sander van Acht, oprichter Flooow E-Learning

14.15 - 15.30 
Keuze uit vijf workshops (dezelfde als in de eerste ronde)

15.30 - 16.00 
Borrel met presentatie van de opbrengsten van de dag en digitale reflectie

Aanmelden

Leden hebben voorrang bij inschrijving. Kosten van de studiedag: gratis voor leden, € 225 voor niet-leden. U kunt zich aanmelden als deelnemer of als lid door een mail te sturen naar info@mbotaalacademie.nl

Terug naar overzicht