Studiedag 30 januari 2014

Zelfregie op taal: het motiveren en activeren van de mbo-student

Programma studiedag 30 januari 2014 Mbo Taalacademie.

9.30 uur               Inloop

10.00 uur             Opening, Tiba Bolle, ITTA, Universiteit van Amsterdam

10.10 - 10.30 uur  Actuele ontwikkelingen en beleid van de overheid
                                
Alet van Leeuwen, Steunpunt taal en rekenen mbo

10.30 - 10.50 uur De lerende student. De kracht van de mbo-student zelf als motor voor zijn eigen
                                 taalleerproces.
Wilma van der Westen, De Haagse Hogeschool


10.50 - 11.10      Levensechte taken. Hoe taakgericht taalonderwijs en impliciet leren bijdragen aan zelf
                             regisseren
. Carolien Frijns, Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).  

11.30 - 12.45      Keuze uit de volgende workshops:

  • De lerende student. De kracht van de mbo-student zelf als motor voor zijn eigen taalleerproces. Wilma van der Westen en Edith Alladin, De Haagse Hogeschool
  • Levensechte taken. Hoe taakgericht taalonderwijs en impliciet leren bijdragen aan zelf regisseren. Carolien Frijns, Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)
  • Krachtig doceren door effectief taalgebruik. Succesvol taalgebruik zodat kennis écht overkomt bij de student. Tara Dik, Sportception
  • Uitdagend gedifferentieerd lesgeven in het mbo. Alle studenten in je klas uitdagen op hun eigen niveau zonder dat dit extra tijd kost, Fred Janssen, Iclon - Universiteit van Leiden
  • Wat gaat er in dat hoofd om? Een kijk in het lees- en schrijfproces van mbo-studenten, Roos Scharten, Expertisecentrum Nederlands


12.45 - 13.30       Lunch


13.30 - 14.00      Motivatie is teamsport. Het verbeteren van de motivatie, zelfregulatie en de prestaties
                              van studenten in het (V)MBO
. Arnout Prince, Hogeschool InHolland

 
14.15 - 15.30      Keuze uit de volgende workshops:

  • Motivatie is teamsport. Het verbeteren van de motivatie, zelfregulatie en de prestaties van studenten in het (v)mbo, Arnout Prince, Hogeschool InHolland
  • Beoordelen en motiveren. Wanneer zijn toetsen motiverend? Renske de Kleijn, Christel Lutz, Universiteit Utrecht
  • Lessen in orde in het mbo. Het gedrag en de rol van docent en student, zowel individueel als in groepsverband, en het creëren van een plezierige werkomgeving. Peter Teitler, Pna-counseling
  • Laat de student werken. Werkvormen schrijfvaardigheid die direct inzetbaar zijn, Freerk Teunissen, School voor Schrijftraining  
  • Op zoek naar beroepstaaltaken. De optimale verbinding tussen beroepsspecifieke en generieke eisen in de nieuwe KD’s, Jetske Woudstra, Mbo Raad


15.40 - 16.10       Die taal, die weet wat, Jan Stroop

                              Borrel

Terug naar overzicht