Studiedag 30 januari 2014
Zelfregie op taal: het motiveren en activeren van de mbo-student
Programma studiedag 30 januari 2014 Mbo Taalacademie.
9.30 uur Inloop
10.00 uur Opening, Tiba Bolle, ITTA, Universiteit van Amsterdam
10.10 - 10.30 uur Actuele ontwikkelingen en beleid van de overheid
Alet van Leeuwen, Steunpunt taal en rekenen mbo
10.30 - 10.50 uur De lerende student. De kracht van de mbo-student zelf als motor voor zijn eigen
taalleerproces. Wilma van der Westen, De Haagse Hogeschool
10.50 - 11.10 Levensechte taken. Hoe taakgericht taalonderwijs en impliciet leren bijdragen aan zelf
regisseren. Carolien Frijns, Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).
11.30 - 12.45 Keuze uit de volgende workshops:
- De lerende student. De kracht van de mbo-student zelf als motor voor zijn eigen taalleerproces. Wilma van der Westen en Edith Alladin, De Haagse Hogeschool
- Levensechte taken. Hoe taakgericht taalonderwijs en impliciet leren bijdragen aan zelf regisseren. Carolien Frijns, Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)
- Krachtig doceren door effectief taalgebruik. Succesvol taalgebruik zodat kennis écht overkomt bij de student. Tara Dik, Sportception
- Uitdagend gedifferentieerd lesgeven in het mbo. Alle studenten in je klas uitdagen op hun eigen niveau zonder dat dit extra tijd kost, Fred Janssen, Iclon - Universiteit van Leiden
- Wat gaat er in dat hoofd om? Een kijk in het lees- en schrijfproces van mbo-studenten, Roos Scharten, Expertisecentrum Nederlands
12.45 - 13.30 Lunch
13.30 - 14.00 Motivatie is teamsport. Het verbeteren van de motivatie, zelfregulatie en de prestaties
van studenten in het (V)MBO. Arnout Prince, Hogeschool InHolland
14.15 - 15.30 Keuze uit de volgende workshops:
- Motivatie is teamsport. Het verbeteren van de motivatie, zelfregulatie en de prestaties van studenten in het (v)mbo, Arnout Prince, Hogeschool InHolland
- Beoordelen en motiveren. Wanneer zijn toetsen motiverend? Renske de Kleijn, Christel Lutz, Universiteit Utrecht
- Lessen in orde in het mbo. Het gedrag en de rol van docent en student, zowel individueel als in groepsverband, en het creëren van een plezierige werkomgeving. Peter Teitler, Pna-counseling
- Laat de student werken. Werkvormen schrijfvaardigheid die direct inzetbaar zijn, Freerk Teunissen, School voor Schrijftraining
- Op zoek naar beroepstaaltaken. De optimale verbinding tussen beroepsspecifieke en generieke eisen in de nieuwe KD’s, Jetske Woudstra, Mbo Raad
15.40 - 16.10 Die taal, die weet wat, Jan Stroop
Borrel