Terugblik studiedag 3 juni 2022
De kracht van feedback, zinvol reflecteren in het mbo
In een krachtige leeromgeving spelen (peer-)feedback en formatieve evaluatie een belangrijke rol. Deze vormen van reflectie zijn van grote invloed op de motivatie van studenten. Goed ingezet en uitgevoerd kunnen ze bovendien het rendement van een leeractiviteit versterken. Op de studiedag van 3 juni stonden verschillende vormen van terugkoppeling en reflectie centraal, waarbij de focus lag op het stimuleren van interne reflectie bij de studenten.
Zoals we het studiejaar in september begonnen zijn, zo konden we het gelukkig ook afsluiten: met alle deelnemers aan de studiedag samen op locatie in Amersfoort.
Nadat de dag is geopend door dagvoorzitters Tiba Bolle en Anne Middelweerd, bijt Lonneke Broeks van het ministerie van OCW het spits af met haar presentatie over de evaluatie van het Referentiekader Taal. Zijn de doelstellingen behaald sinds het referentiekader is ingevoerd in 2010? En in hoeverre is het referentiekader geschikt voor verschillende doelen en doelgroepen in het mbo? De discussie hierover met de zaal levert veel input op die door de spreker mee teruggenomen wordt naar het ministerie. Wordt vervolgd.
Feedback: wanneer (niet) en hoe?
Kim Schildkamp van Universiteit Twente neemt ons vervolgens op een interactieve manier mee in de vraag wat feedback nou eigenlijk is en wat dat betekent voor de feedback die je geeft. (Of niet geeft, want in sommige gevallen kan feedback juist negatieve effecten hebben, bijvoorbeeld op het zelfvertrouwen.) Een aantal belangrijke lessen in de woorden van de spreker: “Feedback is alleen feedback wanneer het gebruikt wordt.” En: “Het zweet moet op de juiste rug staan.” Nieuwsgierig naar alle do’s en dont’s? Download de Powerpointpresentatie of kijk de opname van de presentatie hier terug.
De kracht van interne feedback
Ook Bas Trimbos van SLO kan zich vinden in de boodschap dat het vooral de studenten zijn die met feedback aan de slag moeten. In zijn presentatie staat ‘interne feedback’ centraal: hoe kunnen docenten studenten stimuleren om zelf feedback te genereren, zodat vooral de studenten aan het werk zijn en hun actieve rol leidt tot hogere prestaties? Met een ervaringsgerichte oefening maakt hij inzichtelijk wat de kracht is van het inzetten van voorbeelden en vergelijkingen.
Diepgaand leren met peer feedback
Na de pauze is het woord aan Renée Filius van de Universiteit Utrecht. Sinds de coronapandemie heeft elke docent te maken gekregen met online onderwijs. In haar promotieonderzoek heeft Renée Filius gekeken naar de combinatie van online onderwijs en diepgaand leren. Hoewel onbetwist is dat online onderwijs verschillende voordelen kan bieden, kan het lastig zijn om hiermee ook diepgaand leren bij studenten te stimuleren. Een van de manieren om dit voor elkaar te krijgen? Werken met peer feedback. Interessant inzicht is dat dit onder andere leerzaam is omdat studenten minder geneigd zijn iets van elkaar aan te nemen, waardoor ze juist grondiger over de feedback nadenken.
Workshops: formatief evalueren en de student in actie
Nu is het tijd voor de deelnemers om zelf aan de slag te gaan. Ze gaan in vijf verschillende workshops uiteen, waarbij de gemene deler is dat de studenten vooral zelf in actie komen.
In de workshop van Inge van Meelis en Liesbeth van der Meij van het ITTA staan werkvormen centraal waarmee je gunstige omstandigheden creeërt voor feedback waarmee de studenten aan de slag willen.
Ruurd Adrian van MBO Utrecht en Hetty van Luijk van Zadkine lichten in hun workshop de Toolkit Formatief toetsen toe. Hoe leer je als docent en student van toetsen? Met de toolkit kun je samen met je collega’s formatief handelen als team in de steigers zetten.
Meike Korpershoek en Monica Kosters bespreken naar aanleiding van hun boek Maak er geen punt van hoe feedback op schrijfproducten er idealiter uitziet. Fun fact: het idee voor dit boek is exact drie jaar eerder op de Mbo Taalacademie ontstaan.
Schrijfvaardigheid en formatief evalueren zijn ook het onderwerp van de workshop van Sergej Visser van Bureau ICE. De deelnemers gingen aan de slag met de vraag hoe je lessen schrijfvaardigheid zo effectief mogelijk kunt organiseren en studenten de feedback gebruiken in een volgend oefenproduct.
Feedback op een dag over feedback
De dag werd in stijl afgesloten door congrescabaretier Maarten Willemse, die feedback gaf op een dag vol feedback.
Terugkijken?
De bijdragen van de plenaire sprekers zijn hier terug te kijken.
Meer lezen?
Onze digitale leestafel ligt vol lees-, kijk- en luistertips bij het thema ‘feedback’.
© Foto's Sander Foederer