Terugblik studiedag 7 februari 2025
Nederlands leren in het mbo - Lesgeven aan meertalige klassen
Steeds meer studenten met een andere moedertaal dan het Nederlands weten hun weg te vinden naar het mbo. In sommige opleidingen zijn aparte klassen samengesteld met uitsluitend anderstaligen, in veel opleidingen is sprake van meertalige klassen, met zowel Nederlandstalige als anderstalige studenten. Dit heeft gevolgen voor de lessen, de instructietaal en -wijze en de inhoud van de vak- en taallessen. Docenten geven taalbewuster les en moeten rekening houden met de in ontwikkeling zijnde taalverwerving van de studenten.
Op de studiedag van 7 februari namen ruim 150 docenten uit het mbo deel aan de studiedag. Er zijn diverse goede praktijken gepresenteerd, discussies gevoerd en ervaringen uitgewisseld.
Karim Amghar, onderwijsprofessional, auteur en programmamaker, trapte af met een inspirerende lezing over kansengelijkheid voor mbo-studenten, waarbij hij kansenongelijkheid benaderde als een veelzijdig probleem, variërend van taalachterstand, meertaligheid, voeding, pedagogisch klimaat, onderadvisering tot sociale en financiële kwetsbaarheid. Hoogleraar Didactiek van de Tweedetaalverwerving aan de Universiteit van Amsterdam Sible Andringa ging vervolgens in op de wisselwerking tussen expliciete en impliciete instructie en het belang van persoonlijk relevante vakinhoud voor de motivatie van studenten. In de middag liet Annemarie Nuwenhoud, docent en docentopleider Nederlands als Tweede Taal (NT2), in een interactieve lezing zien hoe je je diversiteitscompetentie als taaldocent kunt versterken.
In de ochtend en middag waren er diverse deelsessies, waarin de deelnemers aan de slag gingen met door de sprekers aangereikte materialen, aanpakken en ervaringen:
- Meer onderwijskansen voor meertalige studenten? Zet hun talen in! - Joana Duarte, Rijksuniversiteit Groningen
- Van ISK-leerling naar MBO-student - Luce van Donkersgoed en Yaël Latuny, ITTA
- Leesvaardigheid: de kracht zit hem in de verbinding - Anja Valk en Emke Wang, ITTA
- Is jouw 2F mijn B1? Studenten met Nederlands als tweede taal examineren - Bregje Kaars Sijpesteijn & Inge van Meelis, ITTA
- Samen Taalsterk aan het werk bij ROC Midden Nederland - Cindy Kuiper en Jantje Timmerman, Hogeschool Utrecht
- Kennisteams NT2 bij Landstede: hoe taalkoppels handen en voeten geven aan het taalbeleid - Ineke Arends, Janine Waanders, Alie Dijkslag, Landstede en Emke Wang, ITTA
- Taalbewust en cultuursensitief lesgeven - Sophie Bosscher-Kuipers, Elham Yousefi, Mostafa Said Almaamo en Madalina Chiru, Alfa-college
- Taalmaatjes en een taalschakeltraject naar mbo 3-4 - Mariëlle Bieleman en Inge Buiskool, Kees Loos, Renske Eekhof, Hanin Humaedy, Muhammed Vasfi Hac Ali, Sameer Rahir van het Alfa-college
De presentaties van de sprekers die we mogen delen vindt u bij de Documenten.