Nieuwsoverzicht
-
“Help, wat moet ik met 30 verschillende deelnemers in mijn klaslokaal?!”
Het implementeren van de Referentieniveaus taal en rekenen betekent dat op veel ROC’s (weer) aparte uren taal en rekenen op het rooster zijn gezet. APS merkt in contacten met docenten in het middelbaar beroepsonderwijs, dat er voor het verzorgen...
-
Studiedag vrijdag 19 mei 2017
Het thema van de studiedag van vrijdag 19 mei 2017 is bekend! Deze studiedag zal in het teken staan van het stimuleren van het leren tijdens de Nederlandse les. De aanmelding is gestart!
-
Zijn we klaar voor het vak Nederlands van de toekomst?
Wat betekent de aandacht voor de 21e-eeuwse vaardigheden voor het vak Nederlands? En hoe bereiden we onze studenten daarop voor? Hoe zit het met uw 21e eeuwse vaardigheden, zoals: kritisch denken, ondernemendheid, zelfregulatie en samenwerken? Wilt...
-
Young Uncovered van Youngworks
Wat beweegt jongeren en hoe maak je verbinding met jongeren? Daar houdt Youngworks zich mee bezig. In Young Uncovered schetsen zij een beeld van de jongerencultuur in Nederland in 2015.
-
Wijziging van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB
Servicedocument Steunpunt Taal en Rekenen mbo
-
Wijziging EKB WEB en wijziging Regeling modeldiploma mbo
Op 22 oktober hebben de minister en de staatssecretaris middels een brief een aantal maatregelen aangekondigd, welke nu zijn opgenomen in het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB. Mede naar aanleiding hiervan is ook de Regeling...
-
Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo
Al meer dan 10 jaar hebben scholen de mogelijkheid om te experimenteren met doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Dat heeft positieve ervaringen opgeleverd. Dit wetsvoorstel regelt dat scholen wettelijke ruimte krijgen om deze routes structureel vorm te...
-
Werkzame principes bij actief en gemotiveerd leren
We willen het als mbo-docenten allemaal; een rijke leeromgeving creëren, waarin leerlingen actief, betrokken en intrinsiek gemotiveerd werken. ROC Rivor gaf de opdracht aan IVA Onderwijs wat zij als roc kunnen leren van bestaande concepten ten...
-
Werkvormen voor taal voor in de les
Actief met taal - Didactische werkvormen voor het talenonderwijs is een veelgebruikt boek om het onderwijs leuker, dynamischer of efficiënter te maken. Met de speciaal voor het mbo geschreven instructie zijn de werkvormen in te zetten bij vaklessen.
-
Werkgevers zetten zich in voor taal op de werkvloer
Werkgevers die het Taalakkoord ondertekenen laten zien dat zij de taalvaardigheid van hun werknemers belangrijk vinden en zich willen inzetten voor de verbetering van taal. Taal is immers ook een belangrijke werknemersvaardigheid. Het idee achter...